TECHNOLOGIE: Nano materiály, přírodní vlákna a oděvnictví

17. 07. 2025, 17:23

"Tady v Česku by mohli všichni znát Krtečka, když chce ty kalhotky, tak musí zasadit len, zpracovat ho, nabarvit, utkat, nastříhat, ušít. Je pak reálné, aby se to stalo za 300 korun? Jenom když u toho svítím nebo něco jím, kdyby lidé uvažovali důsledně, opravdu upřímně a představili si, že své děti mají poslat do továrny, kde musí ušít tričko za 300 korun. Udělali by to? Nemyslím si to. Klient to může změnit. Zákazník, který nakupuje si musí říci, jak to chce. Jestli chci míň, ale dobré, takže dá se to změnit," říká módní návrhářka Lada Vyvialová k tématu udržitelnosti a problematice "fast fashion".

"Technologie mi obecně dávají smysl, když vezmeme to nejlepší z přírody, protože si myslím, že příroda vždycky vše vymyslí nejlépe. Pokud dokážeme to z přírody ještě něčím doplnit, ještě to posunout tím, že něco ochráníme, prodloužíme životnost, minimalizujeme nějaké nežádoucí věci, tak pak má nanotechnologie smysl. Nejsem zastáncem z ničeho budovat něco úplně nového, protože ve většině případů to příroda již nějak vymyslela. Nanotechnologie pro mě má význam například v kombinaci s přírodními vlákny, kdy to nejlepší z přírodních vláken dokážeme doplnit o něco, co přírodní vlákna sama o sobě neumí. Kombinací pak dojde k tomu, že je to příjemné jako přírodní bavlna, ale navíc to má ty chytré vlastnosti funkčního oblečení, antibakteriální vlastnosti, je minimálně údržbové, takže to při používání šetří spoustu času, energií, vody, saponátů a kromě toho to chrání a v podstatě léčí pokožku, protože ten patent a materiály, co využíváme my, tak je certifikovaný jako podpůrný zdravotnický prostředek," říká v rozhovoru podnikatelka, výtvarnice a módní návrhářka Lada Vyvialová.

"Každá krize je velkou příležitostí k novému pohledu na věci, k transformaci, takže krize, kdyby tu nemusely být, tak tady asi nejsou. Pokud tu krize vznikají, tak jsou důsledkem něčeho, co tady vzniklo a je potřeba s tím nějak pracovat. Bát se krize je vytváření nějakého strachu, který nevím k čemu by mohl být dobrý, kromě manipulace společnosti a méně vzdělanými lidmi. Za mě krize je příležitost," říká návrhářka a podnikatelka Lada Vyvialová.

“Móda je pro mě jako výtvarníka kategorie užitého umění, kde mohu v široké míře ovlivnit každodenní estetiku společnosti, neverbální komunikaci, kvalitu života i udržitelný přístup v módním prostředí," Lada Vyvialová.

Lada Vyvialová Tomečková je česká módní návrhářka. Vystudovala textilní design a oděv na Vysoké škole výtvarného umění v Bratislavě a módnímu designu se věnuje přes 20 let. Vyučovala oděvní design, kresbu, malbu a figurální kresbu, pracovala jako kreativní ředitelka pro firmy Odex, Evate, Tonak a Amoené. Navrhuje i pro jiné značky a konfekční výrobce a ráda spolupracuje na výtvarných, vzdělávacích a sociálních projektech. Držitelka cen ELLE, Fashion Point, Gentleman’s Essentials by MINI, Patrizia Gucci Award, Grand Prix čestné uznání For Babies, Hatalk Mentioned Honours.

V roce 2014 nalezla vášeň pro NANO materiály a založila značku LADA by Lada Vyvialová, která se specializuje na designové i funkční modely šité právě z nich. Spolupracuje se značkami jako TONAK, Baťa nebo Starbucks.

V době tekuté modernity, kdy řešíme nadspotřebu, ekologii, recyklaci, CO2 a zároveň mentální zdraví, komunikaci, estetiku životního prostředí a individuální potřeby versus společenskou a ekonomickou situaci, je pro ni cesta estetického a ve všech směrech zdravého oblečení tou jedinou možnou. Více informací o projektu na ladavyvialova.cz


Tento www používá nezbytné cookies bez nichž nefunguje. Jako provozovatel cookies nijak nezpracováváme. Nesouhlasím s použitím cookies na tomto webu (zobrazí se prázdná stránka).