KAUZA: Kam kráčí České dráhy? (Zbyněk Prousek)

16. 05. 2025, 22:24

K vlakovému dopravci RegioJet – je vlakový dopravce RegioJet tak perfektní nebo tak protekční?

Jak v ústavním právu podílet se na správě věcí veřejných, tak v aktivní podpoře veřejného zájmu na odhalování a potírání korupce a klientelismu; a tak i odhalování neoprávněných privilegií či protekcí – včetně specifických mechanismů, kterými mohou sponzoři či kamarádi politických stran a hnutí vydělávat na veřejných zakázkách apod, a v rámci kterých nelze s jistotou vyloučit ani tak vysokou hru v níž oligarchové znalí politických i ekonomických prognóz ČR na léta dopředu hrají skrze své bílé koně a pod maskou konkurence dopravců o postupnou a nenápadnou likvidaci Českých drah jakož to národního dopravce, a tak převzetí drážního byznysu ve svůj miliardářský prospěch delší dobu, a to jak individuálně, tak spolu s občanským sdružením které vedu již delší dobu pečlivě monitorujeme také vlaky RegioJet byznysmena Radima Jančury, a to jak co do jejich pozoruhodné expanze – tj. pozoruhodně hladkého získávání veřejných zakázek k zajišťování veřejné dopravní obslužnosti v osobní železniční dopravě a tak i pozoruhodně hladkého získávání miliardových státních či regionálních finančních dotací z veřejných peněz; ať už přímo od Ministerstva dopravy v rámci tzv. přímých zadání veřejné služby, nebo od krajských hejtmanství, skrze tzv. vítězství v jimi vyhlášených veřejných soutěžích na poskytovatele osobní železniční obslužnosti
tak také co do do reálné kvality jmenovaných vlaků v již poskytnuté či poskytované veřejné železniční dopravní obslužnosti. Neboli co vlaky RegioJet za miliardové dotace z veřejných peněz cestující i občanské veřejnosti předvádí v praxi, a to vše včetně pozoruhodné benevolence stran zadavatelů zmíněných veřejných zakázek i příslušných orgánů státu v rámci jejich dozoru nad dodržováním a vyžadováním povinných či smluvně ujednaných standardů kvality i bezpečnosti vlaků RegioJet v reálném poskytování dopravní obslužnosti,
a včetně signálů o pozoruhodných vazbách mezi lidmi na pozadí.
Ale vše pěkně postupně.
Od zmíněného pozoruhodně hladkého získávání veřejných zakázek k zajišťování osobní železniční dopravy a současně tak i pozoruhodně hladkého získávání státních či regionálních finančních dotací v řádech desítek miliard Kč z veřejných peněz proto nyní přejděme k některým zcela konkrétním případům dopravní obslužnosti, které RegioJet vyhrál:

►vlaková linka R8
Brno-Bohumín-Ostrava,
od prosince 2019,
na následujících 8 let
s dotací dvě miliardy a 16 miliónů Kč, tj. 252.000.000 Kč / ročně.

►vlaková linka R9
Praha-Brno,
od prosince 2026,
na následujících 15 let
s dotací 4 miliardy a 937 miliónů Kč

Mimořádně pozoruhodná je pro nás skutečnost, že právě Jančurův RegioJet
byl skupinkou úředníků Ústeckého hejtmanství (a za hejtmana za Hnutí ANO) v létě r. 2023 za pozoruhodných okolností vybrán jako vítěz v soutěži Železniční doprava v systému DÚK-elektrická páteř, čímž od prosince r. 2026 získal 15. letý monopol na železniční dopravní obslužnost téměř všech klíčových linek v celém Ústeckém kraji, a k tomu ještě bude inkasovat dotaci více jak 18 miliard Kč!
Avšak pozor!
Nastíněné pozoruhodnosti stran Ústeckého kraje tím ještě nekončí!
Hejtmanství ÚK (už za dalšího hejtmana za Hnutí ANO) totiž potvrdilo, že z „vlastní iniciativy“ počínaje platností jízdních řádů 2025/2026 odebere dopravci České dráhy dopravní obslužnost vlakové linky U1: Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň/Prunéřov a tuto linku předá dopravci RegioJet.


►vlaková linka R23
Kolín – Mělník-Ústí nad Labem
od roku 2021
na následujících 8 let
s dotací více jak půl miliardy Kč (konkrétně 555.500.000 Kč)

A k tomu opět pozoruhodnost!
RegioJet jakož to vítěz tendru má vůči státu zastoupeného Ministerstvem dopravy smluvní povinnost na uvedené lince počínaje rokem 2025 zajišťovat provoz nízkopodlažními vlaky. RegioJet to však ještě v únoru r. 2025 nedodržoval (nemá totiž dostatek nízkopodlažních vlakových jednotek)
Neboli: Jančurův RegioJet nedostál toho s čím se do veřejné soutěže přihlásil; a kterou vyhrál. Přesto však inkasuje dotaci, a Ministerstvu dopravy to nejspíš vadí „jen tak na oko“, neboť výši pokut, které ministerstvo dopravci RegioJet za absenci nízkopodlažních vlakových jednotek uložilo považuji v porovnání s půlmiliardovou dotací za symbolickou a směšnou.
Nabízí se tak i otázka – proč Ministerstvo dopravy v případě nesplnění a pokračování v neplnění předmětné povinnosti již dopravci RegioJet neodebralo obslužnost uvedené vlakové linky R23 a nepředalo ji zpět Českým drahám?
Když to jde bravurně na Hejtmanství Ústeckého kraje, proč by to nemohlo jít na Ministerstvu dopravy? Nebo ono to jde jen když je to v neprospěch Českých drah?! (Zatím co RegioJet může všechno?!)  

 
►vlakové linky S49 a S61
S49 z Hostivaře do Roztok
S61 z Vršovic do Běchovic a Úval
od prosince 2024
na následujících 15 let
s dotací bezmála 2,5 miliardy Kč (konkrétně 2 435 039 025 Kč, tj. 162. 335 935 Kč ročně.

A k tomu opět další pozoruhodnost!
RegioJet jakož to vítěz tendru má za povinnost na vysoutěžené lince S61 zahájit provoz počínaje platností jízdního řádu 2024/2025, avšak nestalo se tak! A RegioJet nejen, že provoz na lince nezahájil, neboť hovorově řečeno na to neměl vlaky, ale příslušné Hejtmanství ještě odložilo provoz.

Neboli další případ, kdy dopravce RegioJet nedostál podmínky z výhry veřejné zakázky, resp. nedostál toho s čím se do soutěže přihlásil a kterou vyhrál, a zadavateli to opět zřejmě zásadně nevadí!

Přátelé, máme tady tedy zcela konkrétní případy, kdy Jančurův RegioJet nedostál toho, co v nabídkové dokumentaci deklaroval a k čemu se výhrou veřejné soutěže zavázal, resp. s čím se do tendru přihlásil a následně vyhrál, či k čemu je ze zákona povinen, a přesto si po kolejích jezdí dál!!

 

Prosím, povšimněme si také,

● že RegioJet v rámci zmíněných výher veřejných tendrů téměř vždy získává (vyhrává) lukrativní či klíčové tratě (což je ostatně velmi dobře patrné z mapy)

● vzestupného počtu let trvání získaných monopolů dopravní obslužnosti (pojem „konkurence dopravců“ totiž považuji pouze za jakousi mlhu pro občanskou veřejnost, neboť na trati kde po několik let je k dopravní obsluze jedné linky určen jediný dopravce nespatřuji konkurenci, ale monopol)

● již zmíněné benevolence zadavatelů veřejných zakázek ve vyžadování jak smluvních povinností, tak k povinnostem k zajišťování povinného cestovního komfortu a bezpečnosti.

● hodnoty peněz k r. 2025. Nikdo ale nezná případné „vícenáklady“ v budoucnu, a zejména nemluvě o tom, kdo, kdy a jak to bude chtít zkontrolovat.

Za zmínku stojí také skutečnost, že smlouvy jsou ze strany zadavatelů veřejných zakázek koncipovány tak, že dopravce může být sankcionován pokutami ve výši maximálně 10 % roční platby (10 % z roční dotace). Že by tedy na míru ušitý postih, a divadélko pro veřejnost?

Připomínám zde také zmíněné signály o údajných pozoruhodných vazbách, které mezi sebou i navzájem mají konkrétní fyzické osoby figurující jak ve firmě RegioJet, tak na některých hejtmanstvích, ministerstvech, i některých státních organizacích.

Ve výše uvedených souvislostech a sounáležitostech nás proto zaujal také článek, který vyšel už v červnu roku 2017, a jeho nadpis zní: „Zrozen z našich daní. Jak skutečné podniká Radim Jančura?“, a který občanské veřejnosti které není všechno jedno doporučuji k dohledání a přečtení.


Tolik tedy ve stručnosti o pozoruhodně hladké expanzi ve získávání veřejných zakázek, miliardových finančních dotacích, jakož i o pozoruhodné benevolenci k plnění smluvních i legislativních povinností ze strany jejich zadavatelů i státu.

No a nyní se pozastavme nad tím, co vlaky Regiojet za oné miliardové finanční dotace předvedly či předvádějí v praxi-tedy v oblasti povinných standardů kvality a bezpečnosti v osobní železniční dopravě*, či smluvního komfortu [*Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici]
K tomu vizuji, že vycházím nejen z vlastních poznatků ale především ze svědectví spoluobčanů, z veřejně dostupných dokumentů, z mediálních a veřejných zpráv i oficiálních informací.
Prvně mediální zprávy o výstižných nadpisech či titulcích:

● Na Slovensku RegioJet nechtějí.

● Reálná kvalita vlaků RegioJet. Jak vypadají státem objednávané rychlíky, (v originále včetně souboru 30 děsivých fotografií).

● Horor ve vlaku RegioJet z Prahy. Zpozdil se o 360 minut, dětem nedali ani najíst.

● Štěnice ve vlaku RegioJet – v lůžkovinách i čalounění.

● Díry ve skříni, viditelná hluboká koroze vagonu RegioJet.

● Účast vlaku RegioJet v tragické nehodě – Vlak RegioJet projel na červenou!

● RegioJet před nehodou v Pardubicích jel moc rychle a minul dvě návěsti.

● Pekelná jízda vlakem do Prahy: Obří zpoždění a pití až po 15 hodinách.

● RegioJet – vlakový dopravce s největším počtem zpoždění (2023) | TN CZ

● Policie na Slovensku řeší strojvedoucího RegioJetu, měl pozitivní test na drogy

● Petice k problémům, že RegioJet nedodržuje žádný standart který inzeruje v jízdenkách a   
   reklamách | portál Gov.cz

● Ministerstvo udělilo další pokuty RegioJetu za porušování smlouvy na lince R8


K tomu poznatky od veřejnosti:

● vagon vyrobený jako vagon 2. vozové třídy přelepený na 1. vozovou třídu

● 9 děsivých fotografií na síti Facebook, jakož to informace z vlaku RegioJet na lince R 8 dne 31.12.24 + komentář:
► už z venku špinavé a odpudivé vozy
► silný zápach z fekální nádrže
► v kupé, aby se člověk bál na cokoliv sáhnout
► vůz "Business" třídy vypadal úplně stejně

Přidáme-li k zmíněnému ještě:

● obvyklou pochybnou technickou způsobilost vagonů (vlakových jednotek)

● enormně častý výskyt uzamčených WC, a to nejspíš proto, aby se dopravce vyhnul nákladům a trablím s jejich úklidem a plnými septiky, či proto, aby je vlakový personál v důsledku eventuální hamižnosti dopravce nemusel sám uklízet

● častou poruchovost vlaků, a v případě trvající poruchy často bez zajištění včasné
náhradní dopravy či zcela bez náhradní dopravy

● enormní počet zpoždění

● netradiční a nevkusné růžové a aktuálně i černé stejnokroje vlakvedoucích a průvodčích

● odbornost a profesionalita průvodčích je obvykle nahrazena neerudovanými brigádníky

● četnost případů, kdy interiéry vagonů jsou dlouhodobě vnitřně neuklizené, pomatlané, špinavé, zapáchající či zatuchlé, nebo dokonce se štěnicemi…jak jsem již zmínil

● narůstající počet mimořádných událostí, včetně nehod, neboť vlaky RegioJet měly v souvislosti s provozováním drážní dopravy v roce v roce 2022 celkem 25 mimořádných událostí, včetně nehod, v roce 2023 celkem 28 (počet v roce 2024 zjišťujeme).  

● skutečnost, že v mnoha železničních stanicích jsou místo obslužné pokladny automaty, jenž cestujícím působí řadu těžkostí a trablí, a údajně ani neumí vše co by umět měly.

Tak si neumím představit, čím je v povinných standardech kvality a bezpečnosti v železniční dopravní obslužnosti vlakový dopravce RegioJet lepší než ostatní vlakoví dopravci, a už vůbec nechápu, čím je RegioJet natolik vynikající, že bravurně vyhrává jednu veřejnou soutěž za druhou, a ještě k tomu inkasuje miliardy!

Je tedy i dopravní obslužnost vlaky dopravce RegioJet co do kvality, bezpečnosti, komfortu a povinných standardů v osobní drážní dopravě, a to jak dle legislativy ČR, tak legislativy EU ze všech vlakových dopravců to nejlepší z nejlepšího, a mají tedy konkrétní úředníci konkrétních hejtmanství či ministerstva dopravy kteří v tendrech přiřkli „vítězství“ a k tomu tučné miliardy právě Jančurově RegioJetu na srdci opravdu jen a jen bezpečnost a komfort přepravy cestujících?

A lze se 100 % jistotou vyloučit, že nemůže jít o specifický mechanismus, kterým mohou sponzoři, kamarádi politických stran a hnutí či oligarchové znalí politických i ekonomických prognóz ČR skrze své bílé koně a pod maskou konkurence dopravců postupně a nenápadně likvidovat České dráhy, jakož to národního dopravce, a ještě k tomu šalamounsky vytunelují jejich obchod a později i jmění ve svůj prospěch?

A připomeňme si také zajímavou mediální zprávu, kterou publikoval portál iDnes dne 11. července 2024 pod titulkem:
Předstihnout České dráhy a pak prodat. Jančura má s RegioJetem jasno

Častým – byť dle mého názoru na míru ušitým argumentem pro obhajobu výher vlaků RegioJet je jejich „nejnižší nabídnutá cena“, však i nad tím považuji za potřebné se pozastavit a položit si otázku:
Potřebuje vůbec RegioJet na dotovaných linkách cestující? Nebo čím méně cestujících, či ideálně žádní cestující – tím jsou náklady menší, a dotace je tak výhodným a beznákladovým příjmem?

Další, a řekl bych zásadní otázkou je: Má u dopravce RegioJet vlakový personál opravdu takové platy, jaké si zaslouží?

No a na závěr ještě jedna lahůdka:
Potvrdí-li se dosavadní signály a hypotézy o tom, že tendry spojené s inkasem desítek miliard Kč z veřejných peněz vyhrál dopravce, který nabídl „nejnižší cenu“ přepravních služeb, avšak přitom už v té době dlužil nemalé částky peněz za spotřebovanou trakční elektrickou energii nebo za použití dráhy jízdou vlaku, pak si umím představit eventualitu, že jde o mimořádně nekalé pletichy, a současně i to, že Českým drahám je cíleně a sofistikovaně připravován takový osud jako Českým aerolinkám.

Dne 7.4. 2025
Autor textu: Zbyněk Prousek - předseda Spolku věřitelů a přátel práva.
Publicista, aktivista i praktik specializující se na vymahatelnost práva a spravedlnosti, a tak i kritik nedostatků v činnosti policie, SZ a justice. Krom toho soukromý detektiv, a v kontextu toho také letitý „LOVEC ŠMEJDŮ“.


Tento www používá nezbytné cookies bez nichž nefunguje. Jako provozovatel cookies nijak nezpracováváme. Nesouhlasím s použitím cookies na tomto webu (zobrazí se prázdná stránka).