ZÁMEK ŠTIŘÍN: Dopis ministru financí ČR Zbyňkovi Stanjurovi (Václav Hrubý)

25. 03. 2025, 07:07

Otevřený dopis ministru financí České republiky

panu Ing. Zbyňkovi Stanjurovi

 

Vážený pane ministře,
ve čtvrtek 6. března 2025 jste na schůzi Poslanecké sněmovny v části interpelace poslance Lubomíra Brože ve věci probíhajícího prodeje zámku Štiřín uvedl hrubě nepravdivé a dezinformační údaje o příspěvku na provoz státní příspěvkové organizaci Zámek Štiřín a o jejím využití státem za posledních 10 let.

Uvedl jste, cituji: „V posledních letech provoz dotovalo Ministerstvo zahraničních věcí částkou 30 miliónů ročně, někdy i více a za posledních 10 let tam bylo uspořádáno sedm akcí. Ne ročně sedm akcí. Za 10 let při dotaci více než 30 miliónů ročně. Areál je tím pádem nepotřebný. Žádná ze státních institucí o nemovitost neprojevila zájem.“

Skutečnost je však zcela jiná, navíc lehce dohledatelná v ročních zprávách o hospodaření organizace Zámek Štiřín, které byly každoročně předávány zřizovateli organizace (MZV ČR).

Proto si Vás dovoluji informovat o skutečné výši příspěvku na provoz příspěvkové organizace Zámek Štiřín a o jejím skutečném využití státními orgány a institucemi za posledních 5 let, tedy v letech 2014 – 2018.

Od roku 2019 do roku 2022 byl příspěvek na provoz novému vedení organizace, dle mého názoru, se záměrem zkreslení hospodaření, účelově zvýšen na rekordních 35 – 39 miliónů Kč ročně. A to v době, kdy již bylo zjevné, že se připravuje prodej zámeckého areálu ve Štiříně.

1/  Skutečné využití služeb organizace Zámek Štiřín státními orgány a institucemi: Za 5 let, v letech 2014 – 2018,  bylo na zámku Štiřín uspořádáno 389 státních akcí.

2/ Vykazované úspory pro stát za období 5 let (2014 – 2018) ze služeb, které organizace Zámek Štiřín poskytovala státním orgánům a institucím za režijní ceny dle její Zřizovací listiny s účinností od 1.1. 2014 a z rozhodnutí ministra zahraničních věcí ČR Lubomíra Zaorálka ze dne 4.8. 2014. Služby organizace Zámek Štiřín byly ministrem zahraničí písemně nabídnuty všem státním institucím vyjmenovaným ve Zřizovací listině organizace Zámek Štiřín.

Viz:  Příloha č.1:  Zřizovací listina příspěvkové organizace Zámek Štiřín

        Příloha č.2:  Dopis ministra zahraničních věcí ČR státním institucím

Průměrná roční úspora státních finančních prostředků v letech 2014 – 2018 činila 12 miliónů 442 tis. Kč, za těchto 5 let tedy činila úspora celkem 62 miliónů 212 tis. Kč.

3/ Úspora státních finančních prostředků v důsledku financování obnovy památkového objektu zámku Štiřín z vlastních finančních zdrojů organizace Zámek Štiřín (výnosy, fondy,…)

Průměrná roční úspora státních finančních prostředků v letech 2014 – 2018 činila 3 miliony 400 tis. Kč, za těchto 5 let tedy činila úspora celkem 17 miliónů Kč.

4/ Průměrný roční příspěvek na obnovu a provoz areálu zámku Štiřín činil za posledních 5 let (2014 – 2018) 19 miliónů 615 tis. Kč, za těchto 5 let tedy činil celkem 98 miliónů 77 tis. Kč.

Po zohlednění úspor uvedených v odstavcích 2 a 3 byla tedy skutečná výše příspěvku na obnovu a provoz v uvedených letech ročně 3 milióny 773 tis. Kč, celkem za těchto 5 let tedy 18 miliónů 865 tis. Kč.

5/ Vaše informace, že žádná ze státních institucí neprojevila zájem o bezúplatný převod zámeckého areálu ve Štiříně, je sice pravdivá, avšak pouze v důsledku toho, že stát udělal vše pro to, aby se tak nestalo.

Zámek Štiřín byl v letech 1996 – 2014 komplexně revitalizován a památkově rehabilitován. Byl vybaven na vysoké úrovni pro poskytování konferenčních, hotelových a dalších doplňkových služeb státu a veřejnosti. Velmi dobře plnil své povinnosti vyplývající z jeho Zřizovací listiny, byl vzorným reprezentantem státu a nositelem společenského, kulturního a duchovního odkazu v regionu. Pokud by byl zámek Štiřín nabízen v této plné a prosperující kondici, včetně profesionálního personálu, lze předpokládat, že by se velmi rychle a snadno našla státní instituce se zájmem o bezúplatný převod tohoto lukrativního majetku.

S příchodem dosazeného nového vedení organizace Zámek Štiřín od 1.1. 2020 však postupně došlo k cílené devastaci všeho výše uvedeného. Došlo postupně k těmto ekonomicky destrukčním krokům:

a/ k likvidaci managementu a profesionálně školeného personálu

b/ byly zlikvidovány základy úspěšného hospodaření organizace změnou Zřizovací listiny organizace, byla zrušena veškerá obchodní činnost, včetně poskytování služeb státním organizacím a veřejnosti

c/ zámek Štiřín tak přišel o desítky let opečovávanou stálou klientelu (státní, zahraniční i tuzemskou)

d/ bylo uzavřeno golfové hřiště, kde působil historicky nejstarší český golfový klub Ringhoffer Golf Club, a tím byla zlikvidována rozsáhlá golfová klientela (cca 500 kmenových hráčů + tisíce příchozích hráčů včetně jejich hostů). Byla tak zničena jedna z ekonomicky nejziskovějších služeb organizace.

e/ byl odvezen téměř všechen historický mobiliář včetně stylového vybavení pokojů a salonků, koberce, dále cenné sbírky grafických listů, obrazů a trofejí, které měly historické vazby na zámek Štiřín a byly v průběhu předchozích desítek let dohledávány po celé republice.

Celý zámecký areál nedostatečnou údržbou chátrá. Proto je velmi důležitá informace, která se zřejmě záměrně opomíjí. Od roku 1996 na základě rozhodnutí zřizovatele organizace Zámek Štiřín, tedy MZV ČR, tedy státu, bylo přistoupeno k celkové obnově zdevastovaného památkově chráněného zámeckého areálu ve Štiříně. Stanoveným cílem bylo následné využití objektu pro konferenční, diplomatické, hotelové a další služby státem, ale i širokou veřejností. Tato celková obnova trvala 20 let a bylo do ní vloženo mimořádné pracovní úsilí a významná finanční investice cca 2 miliardy Kč. Investorem této obnovy byl český stát, nikoliv státní příspěvková organizace Zámek Štiřín. Český stát tak, jak mu ukládá zákon, pečoval o svěřený státní majetek s péčí řádného hospodáře.

Proč však od roku 2020 stát volí nezákonnou péči řádného a nadstandardního vandala? Avšak vinit stát je příliš obecné. Odpovědnost mají současní, námi volení představitelé státu.

Stát zdůvodňoval prodej tohoto lukrativního státního majetku nutnými úsporami státních financí a tedy šetřením peněz daňových poplatníků.

V současné době stojí stát minimální údržba uzavřeného a chátrajícího zámeckého areálu pětinásobek ceny, kterou stát formou příspěvku  poskytoval organizaci Zámek Štiřín. Organizace Zámek Štiřín celý zámecký areál udržovala na vysoké úrovni a rovněž na vysoké úrovni poskytovala své služby státu i veřejnosti.

Za nepochopitelnou a z ekonomického hlediska neobhajitelnou lze také považovat skutečnost, kdy stát v první elektronické aukci požadoval za prodej zámku Štiřín 3 miliardy a 300 tis. Kč, tedy cenu, která by částečně odpovídala jeho hodnotě, pomineme-li cenu historickou, avšak v současné době, v šesté aukci,  stát nabízí celý areál zámku za 950 miliónů Kč.

V médiích státními úředníky avizovaná úspora finančních prostředků se tedy celkem předvídatelně otočila ve finanční ztrátu pro český stát a k pláči daňových poplatníků ve výši cca 2 miliardy 400 miliónů Kč.

Vážený pane ministře,
vzhledem k diametrálnímu rozdílu mezi nepravdivými ekonomickými informacemi o hospodaření příspěvkové organizace Zámek Štiřín uváděnými Vámi v Poslanecké sněmovně ČR a skutečnými fakty, o kterých Vás tímto dopisem informuji, považuji tuto situaci za natolik závažnou, že Vás žádám nejen o postih osob, které Vám zjevně úmyslně poskytly hrubě nepravdivé údaje o hospodaření a využití zámku Štiřín, ale zejména o opatření k pozastavení prodeje zámeckého areálu ve Štiříně, a to až do důkladného a transparentního prošetření všech podezřelých okolností přípravy prodeje areálu zámku Štiřín, včetně hospodaření příspěvkové organizace zámek Štiřín před rokem 2020 a po roce 2020 do současnosti Nejvyšším kontrolním úřadem ČR.

S pozdravem
Václav Hrubý

Přílohy:
-        Zřizovací listina příspěvkové organizace Zámek Štiřín
-        Dopis ministra zahraničních věcí ČR státním institucím a odkaz na článek + video z roku 2013: Zaorálek: Prodávat památky ke konci volebního období je ostudné 


Rozhovory s panem Václavem Hrubým

Jak bude konat Policie ČR? Uvolnit cestu k prodeji Štiřína. Proč podali 28 výzev, 21 žalob a jedno trestní oznámení? Jak postupují k prodeji Štiřína? Pokus o likvidaci člověka? Jak koná Katastrální úřad? Jak koná Úřad pro zastupování ve věcech majetkových? APokus o násilné převzetí a krádež zámku Štiřín. Investice před prodejem? Rozhovor s dlouholetým ředitelem zámku Štiřín panem Ing. Václavem Hrubým.


Staňte se členem klubu INOVACE REPUBLIKY - nečekejte na premiéru a získejte okamžitý přístup k obsahu videí IR. Podpořte pravidelně tvorbu a rozvoj vysílání.


Tento www používá nezbytné cookies bez nichž nefunguje. Jako provozovatel cookies nijak nezpracováváme. Nesouhlasím s použitím cookies na tomto webu (zobrazí se prázdná stránka).